SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI CATUR MSSM BAHAGIAN SUKAN, KOKURIKULUM DAN KESENIAN, KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Saturday 29 March 2014

KEJOHANAN CATUR MAJLIS SUKAN SEKOLAH MALAYSIA (MSSM) 2014


13 comments:

  1. Keputusan L15 Berpasukan tiada apakah tidak di pertandingkan

    ReplyDelete
  2. Siapakah Juara berpasukan L15 ??? KL atau Penang ??? Pemain terbaik Board 1,2,3 &4 ?

    ReplyDelete
  3. Semoga MSSM tahun ini lebih cekap dan teratur :

    1. Tiada score sheet MSSM terkeluar dan diberikan kepada orang yang tiada kaitan dengan MSSM dan diniagakan seperti setiap tahun.
    2. PTSC MSSM lebih telus dan adil kepada semua pasukan dan profesional dalam tindakan

    ReplyDelete
  4. Setuju dgn komen di atas sebab walaupun rizal jusah adalah PT putrajaya, adakah mssm beri kuasa padanya utk membawa keluar score sheet? Dan yg lebih pelik bagaimana Rizal kamal yg merupakan seorang pegawai kastam pula yg memegang score sheet mssm khususnya bagi bawah 12. Untuk anaknya??. Ini bukan baru tahun ini sahaja malah sudah lama berlaku. Adakah en Amin tak tahu?? Jika jawapannya tidak tahu, maka dicadangkan agar beliau mempertimbangkan semula jawatannya. Biarlah orang yg lebih tahu dan adil memegangnya.
    sekian, terima kasih. Sekadar pandangan kerana cintakan sukan catur

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...dan terima kasih atas pandaangan

      Delete
  5. Saya tak rasa Rizal Ahmad Kamal buat scoresheet untuk anak dia sebab memang dia open pada semua....

    Sedihnya saya tengok ada orang yang tak hargai usaha2 buat buletin ni,

    saudara Rizal saya rasa adalah satu-satunya orang yang tekun dalam buat buletin catur di Malaysia. Kalau dia takde saya tak tau la berapa banyak scoresheet2 tournament catur di malaysia ni yang hilang atau remain di stor dan akhirnya lupus dimakan lipas.

    Tak ramai orang yang ada dedikasi nak buat buletin mcm Rizal. Saya pernah try dan memang tak sanggup. Banyak masa dan tenaga yang diperlukan.

    Key in scoresheet ni bukan senang. Banyak tulisan yang cakar ayam dan kadang2 kita kena "teka" dan try n error move2...

    Saya dah bergiat dalam chess lama dan saya jugak tahu ada orang yang tak suka buletin ni diterbitkan...sebab akan terdedah game2 player masing2. Pada saya ini mentaliti kelas ketiga yang perlu diubah.

    Kalau kita tengok game2 diperingkat antarabangsa semua dipublish, malah ada yg live telecast lagi.

    Satu lagi buletin adalah rekod yang akan jadi kenangan manis bagi player2 atau peminat chess . Bayangkan 20 tahun 30 tahun lagi, player2 ni akan hargai buletin ni.

    Pencinta catur sebenar akan hargai usaha Rizal untuk buat buletin ni selagi takde orang yang sanggup buat buletin macam dia di Malaysia ni.



    ReplyDelete
  6. Satu lagi cadangan saya kalau MSSM rasa tak perlu bagi buletin ni pada orang luar , MSSM buatlah sendiri. Dengan bilangan guru2 yang ramai pada saya tak susah nak bagi2 kerja untuk buat buletin ni.

    Saya rasa agak pelik, MSSM dengan bilangan guru yang banyak terlibat tak dapat hasilkan buletin dan kita masih mengharap pada Rizal untuk terbitkan.

    Pada pandanagn saya scoresheet adalah milik organizer iaitu MSSM. Tapi adalah tanggung jawab organizer untuk terbitkan scoresheet tu. Game2 dalam MSSM ni ada nilai sejarah kepada pemain2 ibu bapa, coach dan pencinta catur tanah air.

    Janganlah kita senang cakap cintakan catur untuk tanah air tapi kita tak support usaha satu satunya orang yang sanggup bertungkus lumus nak buat buletin ni.


    Bukan Pertandingan MSSM je, pertandingan MAKSAK pun sama. Tahun 2013 tuan rumah kata nak buat dan tak bagi saudara Rizal...so far saya tak dengar satu apa pun lagi pasal buletin tu.

    Saya harap akan ada buletin. Tapi sedihla kalau scoresheet tu jadi "makanan lipas" je...atau lebih teruk lagi tuan rumah guna untuk kegunaan sendiri je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...terima kasih atas pandangan. pihak kami akan perbaiki kelemahan sedia ada untuk tahun akan datang.

      Delete
  7. sebetulnya labuan tiada kelab catur sama sekali, hanya bergantung kepada kelab sekolah

    ReplyDelete
  8. ianya amat mengecewakan, sebaik sahaja selepas habis sekolah, kebanyakan pemain catur muda tidak lagi bergiat aktif atau mengasah bakat mereka, sehinggakan orang labuan hanya mampu melihat keseluruhan wakil dari negeri lain menghantar peserta di kejohanan catur astro berpasukan dan tiada lagi bpm allegro semenjak kali terakhir 7 tahun lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...untuk persoalan tuan, pembangunan di setiap negeri adalah di bawah tanggungjawab Jabatan Pendidikan Negeri. Melalui pembangunan di peringkat negeri, peserta yang layak akan bertanding ke peringkat MSSM dan seterusnya. Pihak kami hanya menyediakan platform dan mengenal pasti bakat untuk pelajar sekolah sahaja. Bagi pelajar lepasan sekolah, mereka masih boleh aktif melalui persatuan atau mewakili mana-mana IPT yang mereka ditempatkan.

      Sekian, terima kasih.

      Delete